Yhdessä yritysten puolesta
16.06.2014 13:32

Muoti ja trendit villitsevät Kiinassa

Kaukana ovat ne päivät, kun Kiinassa ihmiset pukeutuivat tummansinisiin ja harmaisiin ”Mao-pukuihin” ja mustiin puuvillaisiin tossuihin. Saati, kun Han-kiinalaisten suosiossa olivat napitetut ristikaulukset ja usein silkkiset, löysillä hihoilla varustetut pitkät kaavut. Dynastioiden aikana ihmisten arvoa määrittivät asuissa käytetyt värit ja materiaalit. Vielä reilu kymmenen vuotta sitten ei ollut tavatonta, että ihmiset asuivat usean sukupolven kanssa yksikerroksisissa, neliömallisen pihan kupeessa, kapeiden kujien varsilla (Hutong). Pihapiirit jakoivat yleisesti wc-tilat ja vesijakelun eli putken, josta tuli kylmää vettä. Ihmiset elivät ahtaasti ja kodin varustustaso oli hyvin niukka.

Pudong Nykyisin näemme kuvia Shanghain pilvenpiirtäjistä, kiinalaisten luksusautoista ja rikkaista kiinalaisista Chanelin ja Louis Vuittonin liikkeissä. Kiina on ottanut länsimaita kiinni niin design- kuin muotitietoisuudessa. Nuoriso haluaa erottua massasta ja vastustaa perinteisiä malleja. Älypuhelinten aikakaudella kiinalaiset todella seuraavat mitä uutta on markkinoilla ja tilaavat tuotteita myös ahkerasti ulkomailta; mikäli kielitaito ja luottamus kansainväliseen verkkokaupankäyntiin riittävät. Toki tarjolla on myös palveluja, jossa kiinalainen palveluntarjoaja hoitaa ostoprosessin ja toimittaa tuotteen suoraan loppuasiakkaalle.

 

Kiinassa on maailman suurin ostoskeskusbuumi – vaikka asiakkaita ne eivät houkuttaisikaan. Tuotemerkeille, etenkin ulkomaisille, ostoskeskukset ovatkin kuin jättimäisiä showroomeja. Asiakkaat voivat tuolla hipelöimään tuotteita ja fiilistelemään miltä ne tuntuisi itsellä käytössä. Internetistä haetaan aktiivisesti tietoa tuotteista ja käyttäjäkokemuksista; huonoa tuotetta ei toki kiinalainenkaan halua ostaa. Ulkomailla valmistettujen tuotteiden hintoja korottavat kalliit tuontitullit, joten siksikin tuotteiden tilaaminen suoraan ulkomailta on kannattavampaa. Sähköinen kaupankäynti elää kultakauttaan. Alibaban eli Kiinan suurimman verkkokaupan perustajan Jack Ma:n tiedetään sanoneen, että kiinalaisille sähköinen kaupankäynti on elämäntapa.

Sähköinen kaupankäynti on osaltaan vaikuttanut siihen, että Kiina on nykyisin maailman nopeimmin kasvava vaatetusalan markkina. GAP, H&M ja Zara ovat laajentaneet kauppaketjujaan nopealla tahdilla Kiinassa. Kiinalaiset suunnittelijat hakevat oppeja ulkomailta ja perustavat omia tuotemerkkejä Kiinan markkinoille. Kilpailu on kovaa. On muistettava kuitenkin, että Kiina ei ole vain yksi markkina-alue; sen sisällä on monta erikokoista ja erilaista markkinaa – aivan kuten Euroopassa. Shanghai on Kiinan New York, kaupan ja talouden keskus, Suzhou on Venetsia lukuisine kanavineen ja olkoon Chengdu Varsova IT-alan osaamiskeskittymänä. Kaikilla miljoonakaupungeilla ympäristöineen on oma miljöönsä ja luonteensa. On ensiarvoisen tärkeää ymmärtää loppuasiakasta, mutta myös niitä väliportaita, jotka mahdollistavat markkinoille pääsyn. Se vaatii läsnäoloa markkinoilla ja ihmisten kohtaamista kasvotusten.

Johanna Heikkinen

Johanna Heikkinen

Kiina-asiantuntija

Fortune Falls

kuvat Johanna Heikkinen

Suomi – Hong Kong Kauppayhdistys kutsuu mukaan muotisuunnittelijoita ja yhteistyökumppaneita osallistumaan Aasian suurimpaan muotitapahtumaan, Hong Kong Fashion Week:iin, joka järjestetään 19.-22.1.2015. Osallistujille tarjoamme mahdollisuuden esitellä tuotteitaan tapahtumassa, joka tänä vuonna houkutti paikalle yli 1.500 näytteilleasettajaa sekä lähes 22.000 vierasta.  Osallistujat pääsevät myös tapaamaan kansainvälisiä ostajia ja median edustajia sekä voivat verkostoitua muiden alan avainhenkilöiden kanssa. Ydinviestimme tapahtumassa on ”korkeaa laatua, modernia osaamista ja ylellistä luksusta Suomesta”.

Lisätietoja tapahtumasta: Johanna Heikkinen, Suomi-Hong Kong Kauppayhdistys, puh. 040 543 6118, sp. johanna.heikkinen(@)fortunefalls.fi

Suomi-Hong Kong Kauppayhdistys: www.finhk.fi

Luonut: Anonymous | Viimeksi muokattu: 28.10.2014 13:34