Yhdessä yritysten puolesta
06.03.2013 08:00 - 11:00

Kirjanpidon erityiskysymykset epävarmassa taloustilanteessa

Sokos Hotel Vaakuna, Possentie 7, Hämeenlinna

Liisa MäkikangasKouluttaja: KHT, Senior manager Liisa Mäkikangas, Deloitte

Yleinen taloudellinen epävarmuus luo haasteita yritysten kirjanpidon parissa toimiville. Minkälaisiin seikkoihin tulisi kiinnittää huomiota pk-yritysten taloudellista tilannetta ennakoitaessa? Millä perustein arvonalentumiset ja luottotappiot käsitellään kirjanpidossa ja verotuksessa? Mitä vaikutuksia asiakkaan tai toimittajan yrityssaneerauksella on omalta kannaltamme?

Koulutus on tarkoitettu kirjanpidosta vastaaville, taloushallinnon osaajille, tilitoimistoille ja yritysjohdolle. Yritysjohdon on otettava huomioon ja varauduttava taloudellisiin epävarmuustekijöihin. Koulutuksen tavoitteena on käsitellä taloudelliseen kriisitilaan liittyviä kirjanpidon kysymyksiä kokonaisuutena kattaen kysymykset verotuksen, osakeyhtiölain ja insolvenssikysymysten osalta.

Sisältö

Peruskäsitteet lyhyesti kirjanpidon näkökulmasta

  • vapaaehtoinen saneeraus
  • yrityssaneeraus
  • konkurssi

 

Miten arvioida PK-yrityksen taloudellista tilannetta?

•tilinpäätöksen hälytyskellot

•tietolähteet

•käytännön esimerkkejä mahdollisen kriisitilanteen ennakointiin

 

Oman pääoman riittävyys

  • oman pääoman negatiivisuuden vaikutukset
  • pääomalaina
  • ylikurssirahaston ja vararahaston alentaminen

 

Arvonalentumiset, luottotappiot ja vastuut

  • käsittely kirjanpidossa
  • käsittely verotuksessa

 

Asiakkaan tai yhteistyökumppanin yrityssaneerauksen vaikutukset kirjanpidon kannalta

 

Ilmoittaudu koulutukseen 27.2.2013 mennessä.

Lisätietoja: koulutuspäällikkö Paula Ahokanto, p. 075 7566 716 tai paula.ahokanto(at)hamechamber.fi

Osallistumismaksu: Jäsenhinta 219 euroa/henkilö (+ alv 24 %), normaalihinta 299 euroa/henkilö (+ alv 24%)

Osallistumismaksu laskutetaan tilaisuuden jälkeen. Maksu sisältää kirjallisen materiaalin ja ohjelmassa mainitun tarjoilun.

Peruutusehdot: Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tehdystä peruutuksesta perimme puolet osallistumismaksusta. Kaksi päivää ennen tilaisuutta ja sen jälkeen tehdystä peruutuksesta perimme osallistumismaksun kokonaisuudessaan. Mikäli koulutukseen ilmoitettu henkilö on estynyt, voi hänen tilalleen tulla organisaatiosta toinen henkilö.

Luonut: Anonymous | Viimeksi muokattu: 09.12.2014 07:12